Grafika i fotografia
1 co to jest fotografia?
Fotografia to zbiór wielu różnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Potoczne znaczenie zakłada wykorzystanie układu optycznego, choć nie jest to konieczne.
2 jak działa camera obscura?
Camera obscura jest prostym przyrządem optycznym, którego zadaniem jest otrzymanie odbicia rzeczywistego obrazu. Camera obscura była pierwowzorem pierwszych aparatów fotograficznych. Obecnie terminu tego używa się najczęściej do opisywania kamery otworkowej. Jest to spowodowane podobną zasadą działania obydwu przyrządów.
3 jak działa aparat analogowy a jak aparat cyfrowy?
Aparat analogowy jest to urządzenie, które do rejestrowania obrazów nie wykorzystuje cyfrowej matrycy obecnej w nowoczesnym sprzęcie. Zastępującym matryce elementem światłoczułym jest błona światłoczuła.
Aparat cyfrowy – aparat fotograficzny rejestrujący obraz w postaci cyfrowej. Aparat cyfrowy zapisuje obraz podobnie jak informacje zapisywane są w pamięci komputera. Jego zaletą jest to, że otrzymane zdjęcia mogą być w prosty sposób modyfikowane na komputerze, a następnie drukowane w dowolnej liczbie kopii.
4 co to jest ciemnia i jak jest wyposażona?
Ciemnia fotograficzna – to po prostu pomieszczenie, służące do przeprowadzenia procesu wywoływania materiałów fotograficznych (używanych w fotografii analogowej). Owszem, ciemnie przy dużych studiach fotograficznych są wyposażone w taki sposób, że określenie „laboratorium” będzie tutaj jak najbardziej trafne. Wyposażenie ciemni to wiele różnorodnych sprzętów i materiałów, przy czym wiele dodatkowych pomocnych rozwiązań ułatwi skutecznie pracę. W prawdziwej ciemni nie może przede wszystkim zabraknąć powiększalnika i kuwet do chemii fotograficznej oraz lampy ciemniowej.
5 czym różni się grafika rastrowa od wektorowej?
grafika rastrowa, czyli obraz tworzony z pikseli – pojedynczych elementów, grafika wektorowa – obraz generowany z zaawansowanych krzywych. Tak więc, grafika rastrowa i wektorowa to formaty, które można w grafice komputerowej dostosować do konkretnego zadania i projektu.